تفاوت JavaScript و Jquery

سوال

سلام

در مقایسه JavaScript و Jquery کدام بهتر هستند و چه تفاوتی با هم دارند؟

در حال بررسی 0
Unknown 5 سال 3 پاسخ ها 399 دیده شده 0

پاسخ ها ( ۳ )

  1. عرض سلام و ادب خدمت شما

    جاوااسکریپت یک زبان برنامه نویسی پویا است. این یک زبان تفسیری است و برخلاف نامش هیچ ارتباطی با جاوا ندارد!
    JavaScript اغلب برای جذابیت UI (مانند حرکت اشیاء، عناصر ظاهری چشمگیر در صفحه) ، تعاملات کاربر (اعتبارسنجی مشتری، نمایش پاپ آپ و غیره) استفاده می شود.
    برای اجرای جاوااسکریپت در مرورگرهای مختلف به هیچ چیزی احتیاج ندارید زیرا از زمان تولد به عنوان زبان وب شناخته شده است.

    jQuery یک زبان برنامه نویسی نیست بلکه یک کتابخانه جاوا اسکریپت است.
    کتابخانه های جاوااسکریپت زیادی مانند MooTools ،Knockout و حتی انگولار وجود دارد، اما جی‌کوئری از همه معروف تر است.
    jQuery، در واقع، چیزی جز جاوا اسکریپت نیست، تمام کدی که در jQuery می نویسید به جاوااسکریپت تبدیل شده است. یک خط از کد نوشته شده با استفاده از jQuery ممکن است برابر با بسیاری از خطوط کد نوشته شده با استفاده از جاوا اسکریپت باشد که به این معنی است که برنامه نویسان مجبور به نوشتن خطوط کمتری از کد هستند.

    از آنجا که جی کوئری چیزی جز یک کتابخانه جاوا اسکریپت نیست، می تواند جاوا اسکریپت را جایگزین کند. تمام کد jQuery جاوا اسکریپت است، اما jQuery شامل تمام کد جاوا اسکریپت نمی شود.
    چیزی که باید بدانید این است که آنها دو زبان برنامه نویسی نیستند؛ در عوض، هر دو آنها جاوا اسکریپت هستند. jQuery فقط برای انجام وظایف اسکریپت رایج با خطوط کمتری بهینه سازی شده است.

  2. فاوت جاوا اسکریپت و جی کوئری
    زبان برنامه نویسی JavaScript، یک زبان برنامه نویسی خیلی پیچیده و گسترده است. جی کوئری یک Framework است که بر اساس زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت ایجاد شده است.
    اطلاعات پیش نیاز برای استفاده از جاوا اسکریپت فقط HTML /XHTML ، البته کمی هم دید برنامه نویسی لازم است . شما احتیاجی به دانستن زبان برنامه نویسی جداگانه ندارید ولیکن مستلزم داشتن کمی دید برنامه نویسی است.
    کد نویسی بر اساس دستور زبانی که jQuery ایجاد کرده، خیلی ساده است و در کمترین تعداد خط می‌توان بیشترین تغییرات را در صفحه ایجاد کرد.
    جی کوئری کاملا Unobtrusive می‌باشد یعنی شما هیچ کد جاوا اسکریپتی را داخل کدهای XHTML وارد نمی کنید. از این نظر کدهای شما کاملا مجزا از هم و مرتب خواهد بود و از طرفی وقتی JS روی مرورگر فعال باشد، کدهای شما اجرا می شود ولی اگر JS فعال نباشد، هیچ مشکلی برای سایت شما پیش نمی‌آید و سایت همچنان برای کاربر قابل استفاده خواهد بود.
    جی کوئری از متد برنامه نویسی خاصی بنام Chaining برای تک خطی کردن فرمان ها استفاده می کند، به همین دلیل شما دیگر نیازی به تکرار فرمانها و ماژولها ندارید.
    کافیست تا کمی در سایت ها، نگاهی به کد نویسی و syntax هر فریم ورک بیندازید. اینجاست که در همین مرحله ابتدایی شما jquery را انتخاب می کنید. فقط به خاطر اینکه به راحتی با کمترین دانش برنامه نویسی می توانید نحوه کد نویسی jquery را درک کنید.
    در سالهای اخیر افزایش گرایش به اچ تی ام ال باعث افزایش کارایی پکیج های فریم ورک های جاوا اسکریپتی شده، بعضی پکیج ها عملیات خاص و محدود و بعضی دیگر کارهای انیمیشن و غیره را تسهیل می کنند. اما جی کوئری سعی می کند تا تمام این حوزه ها را پوشش دهد.
    ارایه، شناسایی و تغییر مختصات صفحات وب، متضمن آشنایی طراحان وب با کدها و خطاهای مربوط به CSS و … است، ولی جی کوئری این کار را برای طراحان آسانتر نموده است.
    یکی از امکانات کتابخانه جی کوئری کنترل و جلوگیری از اتفاقات غیرمنتظره ایست که به هنگام کلیک کردن یک کاربر بر روی یک لینک رخ می دهند و مثلا باعث کند شدن یا درهم ریختگی مرورگرها می شوند. ابزار event-handler در جی کوئری این وظیفه را به سادگی و بدون نیاز به استفاده از جاوا اسکریپت انجام می دهد.
    جی کوئری می تواند بدون نیاز به ابزارهای جاوا اسکریپت و کد نویسی های زیاد، امکان دسترسی به بخش هایی از یک صفحه را ایجاد کند.

    جاوا اسکریپت نسبت به جی کوئری به دلیل عدم کامپایل شدن کدها در زمان اجرا کند می باشد و دیباگ کردن آن بسیار مشکل است.
    چنانچه خطایی در اجرای برنامه های جاوا اسکریپت رخ دهد، در برخی از موارد بدون دادن پیامی و یا ارائه هیچگونه راهنمایی، از برنامه خارج می شود.
    جاوا اسکریپت در همه مرورگرها(در مرورگرهای قدیمی) قابل اجرا نمی باشد و نیز برخی کاربران، برای سوء استفاده از سایت ها، امکان اجرای اینگونه اسکریپت ها را بر روی مرورگر خود لغو می کنند.
    یکی از مشکلات طراحی وب متفاوت بودن پیش شرط ها و مختصات مرورگرها و عدم هماهنگی آنها با یکدیگر و یا با نرم افزارهای جدید است. جی کوئری قادر است که با هر مرورگری کار کرده و با کاهش کدها و ساده سازی کار را آسان تر کند. هر مرورگر به یک شکل کدهای جاوا اسکریپت را تفسیر می کند. جی کوئری محیطی را فراهم کرده است که شما اصلا ذهنتان مشغول این قضیه نشود و مطمئن باشید کدی که می نویسید در همه مرورگرها به درستی کار خواهد کرد.
    جاوا اسکریپت بر روی مرورگر اجرا می شود، در نتیجه هیچ گونه امکانی برای مبادله با سرور سایت را ندارد.

  3. سلام

    اساسا JavaScript یک زبان برنامه نویسی و Jquery تنها یک کتابخانه است که کار با JavaScript را راحت می کند.

    بنابراین نمی توان این دو را با هم مقایسه کرد، ولی معمولا برنامه نویسان برای پروژه های بسیار بزرگ از JavaScript استفاده می کنند ولی در پروژه های کوچکتر از Jquery استفاده می شود.

    مثلا فرایند هایی وجود دارد که در هر مرورگر به شکل خاصی اجرا می شود که در JavaScript باید کل حالت ها را بلد باشیم حال آن که اگر از Jquery استفاده کنیم لازم نیست تمام حالت ها را بلد باشیم و این تطبیق را خود Jquery انجام می دهد

ارسال یک پاسخ