نکات کلیدی در نوشتن یک مقاله خوب

سوال

سلام دوستان، وقتتون بخیر کسی میدونه برای نوشتن یک مقاله خوب چه اصولی را باید رعایت کنیم؟

در حال بررسی 0
Alireza 5 سال 3 پاسخ ها 397 دیده شده 1

پاسخ ها ( ۳ )

  1. ۱٫عنوان مقاله
    قبل از اینکه بخواهید عنوان مقاله خود را بنویسید باید بدانید کاربران بیشتر چه عنوانی را با آن موضوع جست و جو می کنند. برای این کار به سایت گوگل مراجعه کنید و عنوان مقاله خود را تایپ کنید. در هنگام نوشتن عنوان مقاله در کادر جست و جوی گوگل عناوینی مرتبط با آن موضوع برای شما ظاهر می شود که نشان دهنده آن است که کاربران بیشتر چه عناوینی را جست و جو کرده اند. از نتایج جست و جو هم می توانید به این موضوع پی ببرید که بیشتر مقاله های نوشته شده با چه عنوانی از آن موضوع هستند.
    سعی کنید از کلمات چه طور،چگونه، نکات،دلایل،ترفندهای،چرا، راه های،روش های و این گونه کلمات در ابتدای مقاله خود استفاده کنید.
    ۲٫عکس های مقاله
    قبلا در مقاله چگونه تصاویر وب سایت را بهینه کنیم؟ به این مورد اشاره کردم که سعی کنید از تصاویر جدیدی که خودتان تولید می کنید در محتوای سایتتان استفاده کنید و از کپی کردن عکس های دیگر سایت ها پرهیز کنید. برای سئوی بهتر و جلوگیری از مشکلات کپی رایت بهتر است تصاویر مقالاتتان را خودتان تولید کنید. سعی کنید از تصاویر جذاب و مرتبط با مقالاتتان استفاده کنید و حداقل از ۳ تصویر در هر مقاله استفاده کنید.
    گذاشتن تگ alt هم فراموش نشود که گوگل با استفاده از این تگ عکس های شما را ایندکس می کند.
    ۳٫متن اصلی مقاله
    اولا سعی کنید مقالاتتان کمتر از ۴۰۰ کلمه نباشد. یک مقاله خوب بین ۲ الی ۳ هزار لغت دارد. از کپی کردن متن مقالات دیگر سایت ها و درج آن در مقالاتتان جدا پرهیز کنید. اگر می خواهید متنی از دیگر سایت ها در سایت خود قرار دهید حتما آن را در نقل قول قرار دهید و لینک آن سایت هم در ابتدای متن قرار دهید. در انتهای مقاله حتما نویسنده و منبع مقاله که سایت خودتان است را همراه با لینک سایتتان درج کنید.
    ۴٫لینک های داخل مقاله
    لینک مقالات مرتبط با مقاله ای که می نوسید را در متن مقاله قرار دهید. به عنوان مثال به کاربرانتان پیشنهاد خواندن دیگر مقاله هایتان را با همان عنوان بدهید. قسمت های مختلف سایت خود را داخل مقاله تان به کلمات کلیدی مرتبط لینک دهید. مثلا اگر کلمه سئو در مقاله خود وجود داشت آن را به قسمت مقالات سئو لینک دهید. در صورت لزوم اگر لینک سایت های دیگر را هم در مقاله تان قرار دهید مشکلی ندارد. در ساخت لینک های داخلی و خارجی در مقالاتتان افراط و زیاده روی نکنید که از نظر گوگل اصلا پسندیده نیست.
    بهتون پیشنهاد می کنم مقاله نوشتن محتوای اختصاصی برای سایت را هم بخوانید
    از نوشتن کلمات کلیدی زیاد در مقالات خود پرهیز کنید. برای پیدا کردن کلمات کلیدی مربوط به زمینه فعالیت خود از سایت های Google Keyword Planner و Google Trends استفاده کنید.
    تگ عنوان مقاله بهتر است H1 باشد. همچنین از تگ های H2 و H3 هم در زیر عنوان های موجود در مقاله به اندازه کافی استفاده کنید.
    سخن آخر این است که در نوشتن مقالات سایت خود وقت بیشتری بگذارید و این را بدانید که هرچقدر مقالات و محتوای سایت شما بیشتر باشد مسلما ترافیک بیشتری جذب می کنید. اما به یاد داشته باشید که نوشتن یک مقاله با کیفیت بهتر از نوشتن مقالات متعدد بی کیفیت است. در واقع سئو تبدیل به بازاریابی محتوا شده است و هر وب سایتی که محتوای با کیفیت تری ارائه کند در نتایج جست و جو رتبه بهتری دارد.

  2. ۱- انتخاب موضوع

    ۲- تهیه پلان و ساختار کلی

    ۳- جمع آوری و تهیه منابع

    ۴- فیش برداری

    ۵- نوشتن متن

    ۶- رفرنس ها و زیر نویس ها

    ۷- پیشگفتار

    ۸- مقدمه

    ۹- نتیجه

    ۱۰- فهرست ها

    ۱۱- متفرقه

  3. سلام علیرضا جان ،

    چند نکته  و گام کلیدی در مورد نوشتن مقاله براتون لیست می کنم با رعایت کردن این موارد مطمئن باشید کیفیت مقاله و محتوایی که ایجاد کرده اید به طور چشم گیری بالا میرود ..

    گام اول :

    ۱- بعد از اینکه مقاله نوشته می شود حتما وقتی را برای دوباره خوانی و ویرایش آن مقاله بگذارید و اگر قسمتی نیاز به تغییر و کم و زیاد داشت آن را بهبود ببخشید.

    ۲-مقاله ای که نوشته اید و بار ها آن را خوانده اید را، در اختیار ، استاد و  دوستان نزدیک  ، و افراد با تجربه در حوضه مقاله نویسی قرار بدهید و از نظرات ، انتقادات و پیشنهادات آن ها در جهت ارتقا مقاله  خود استفاده کنید.

    گام دوم :

    ۱-سعی کنید خودتان را در جای خواننده بگزارید و مقاله را برای خواننده بنویسید نه خودتان و از جملات عامیانه و کوچه بازاری ، استفاده نکنید.

    ۲- باید تلاش کنید مختصر و کوتاه و چکیده بنویسید،  و این کار راحتی نمی باشد و می بایست وقتی زیادی بگذارید تا مطب غنی و تاثیر گذاری را برای خواننده فراهم کنید ، و نباید وقت آن را با جملات بیهوده و غیر مرتبط تلف کنید و نباید با جملات بلند او را خسته کنید.

    گام سوم :

    ۱- از نوشتن پاراگ راف های یک جمله ای به طور مکرر بپرهیزید.

    ۲- از اختلاط زمان های افعال در نوشتن اجتناب کنید.به عنوان مثال یک جمله زمان  گذشته و جمله بعدی زمان آینده باشد.

    ۳-جملات نوشته شده ترکیب و ترتیب منطقی و قابل مفهومی داشته باشد و مرتبط با موضوع اصلی باشد و از شاخ و برگ دادن بیخودی جدا پرهیز شود.همچنین بهتر است ارتباط معنایی با پاراگ راف های قبل و بعد خود داشته باشد.

    گام چهارم :

    ۱- در نوشتن مقاله سعی کنید از بالا به پایین (top-down) بنویسید . بهتر است ابتدا خلاصه و چکیده ای از موضوع اصلی را بیاورید ، تا خواننده با ماهیت کلی مطالب شما آشنا شود و ذهن خود را برای دریافت آنچه که می خواهید به او آموزش بدهید، آماده کند.

    گام پنجم :

    ۱- با نوشتن جملاتی خواننده را در مراحل مختلف مطالبات همراهی کنید تا بداند در کدام قسمت از مقاله قرار دارد و سر در گم نشود.

    ۲- تلاش کنید از نوشتن جملات خیلی طولانی و چند خطی پرهیز کنید و با شکستن جملات طولانی ، آن را در قالب جملات کوتاه بازنویسی کنید، که این امر باعث میشود خوانایی مطلب شما بالا برود.

    گام ششم:

    ۱- پشت سر هم متن بنویسید و سعی کنید به طور استاندارد از تصاویر جذاب ، و اینوگرافیک ها و  شکل ها ، نمودار ها ، جداول و . . . استفاده کنید.

    در بسیاری از موارد  یک تصویر میتواند از نوشتن چندین پاراگراف، مطلبی را به مراتب بهتر به خواننده انتقال دهد.البته استفاده بی رویه از تصاویر هم کار قشنگی نیست و باعث سردرگمی میشود. پس باید از تصاویر مهمی که حاوی اطلاعات خوبی هستند در مقاله استفاده کنیم.

    گام هفتم:

    ۱- هیچکس قادر نیست ذهن شما را بخواند، پس توجه کنید آیا اطلاعات کافی در اختیار خواننده قرار داده اید تا بتواند مطالب شما را بفهمد ؟ آیا همه عبارات / مفاهیم جدید به درستی تعریف شده اند؟

    ۲- هیچکس به اندازه شما به موضوع مقاله شما علاقه مند نیست!

    بنابراین به خوانده باید بگویید که چرا اون نیز باید به این موضوع علاقه مند شود و با اشتیاق، مقاله شما را تا آخر بخواند.

    گام هشتم : (آشنایی با افراد حرفه ای)

    بیاندیشید و جست و جو کنید که چه افرادی در زمینه فعالیت شما از بهترین نویسنده گان هستند.

    تلاش کنید با مطالعه و برسی سبک نوشتن مقالات این افراد، هنر نوشتن مقاله را در خود تقویت کنید. نوشتن به زبانی ساده و قابل فهم کمک میکند که مقالات شما در شبکه های اجتماعی نیز  به اشتراک گذاشته شود.

    بازم اگه سوالی داشتید در خدمت هستم، پیروز و سربلند باشید

ارسال یک پاسخ